zondag 2 september 2012

Houyet / Lesse – Mesnil-Eglise – Wiesme – Petite-Hour – Houyet.


Hoi vrienden spoortrippers.

Hela vandaag toch een mooi tripje gemaakt hé. Voorgesteld door ikke, uitgestippeld door de GG en geleid door ikke en de V3. Het mag gezegd de V3 verbeterd met kaartlezen dat moet ik toegeven ik doe dat wel niet graag maar het is zo. Dus een prachtige wandeling iedereen was het daar overeen, lichtjes bergop en bergaf geen regen en niet te warm. Maar dan de afsluiter in een taverne restaurant bij mijn vriendin Dafné waar de Orval nogal prijzig was. Maar verrassing naar ikke hoor in de wandelkringen is dat meisje bezwangerd en blijkbaar zit ik daar voor iets tussen, en ik wist er niets van. Was me dat verschieten zeg, hoe moet ik dat nu thuis gaan uitleggen. Moet IKKE nu voor de kosten opdraaien?? We zien wel wat de toekomst brengt. Geniet van de foto's en tot binnen 2 weken voor de volgende trip zonder de GG voor een tijdje. IKKE William

Bericht van Herman:

Op speciaal verzoek van de PG naar Houyet, niemand vermoede waarom. Hij op kousenvoeten binnen. Wij beleeft als we zijn, vragen naar de patrones Daphne, knappe en jonge verschijning. Bleek dat de dame in kwestie reeds enige tijd in blijde verwachting was???
Wij weten het niet maar PG is daar wel komen wandelen, en achteraf iets drinken? Dat zonder ons. Alleen dus!!! Hij was door dat bericht lelijk geschrokken.
Laat ons hopen dat de kleine op zijn moeder gelijkt. De groeten.


Relaas der feiten:
08 augustus 2012


Met algemeenheid van stemmen de startplaats en staproute vastgelegd : Houyet aan de Lesse. Te Namur met z’n allen een lekker bakje koffie gedronken vooraleer langs de Maas en de Lesse te sporen, op zich een toeristische uitstap waardig, zeker het kayak- treintje van Dinant over Anseremme, Gendron-Celles naar Houyet.

Houyet / Lesse – Mesnil-Eglise – Wiesme – Petite-Hour – Houyet.

Relaas van de tocht: Start om 10.12u, direct op het G.r. pad 126 richting zuid om vijf kilometers verder en gestaag klimmend uit het donker bos te stappen om aan “Chap.N.D. de la Salette” een weids panoramisch zicht te hebben. DAARVOOR DOEN WE HET!! (mooie kapel uit 1867 gebouwd op kosten van de eerste Belg. Koningin Louise-Marie d’Orléans) Wij verder tussen de dorsrijpe graanvelden van de Famenne naar het dorpje Mesnil-Eglise waar we op de gemeentelijke p.n. plaats ons boterhammen hebben opgegeten. Nu langs vele golvingen naar het drie kilometer verder gelegen dorpje Wiesme (beide dorpen hebben een kerk in Romaanse bouwstijl opgetrokken uit de plaatselijk ontgonnen Leisteen (Schiste). Nog twee kilometer verder terug in dicht bos “bois du Roi”, hier de rood/witte tekens verlaten om richting noord terug te keren. Via “bois du Roi” naar “bois Madame”, de beek “Rau Godelet” opgezocht om deze wisselend links/rechts te volgen om zo vanonder het hoge loof de kleine woonkern Petite-Hour te bereiken. Vanaf hier was alle moeilijkheid eraf, wij naar de oude spoorwegbedding (Jemelle – Houyet) met nog tweemaal over de aldaar fel kronkelende Lesse en als attractie: 2 adders (niet onder ’t gras) maar aan ’t zonnen in de graskant op ons wandelpad, wij zo naar ons eindpunt Houyet.

Ikzelf ga niets meer toevoegen aan de wat ongelukkige keuze van ’t nagenieten, anderen deden het voor mij, hij zal ’t wel te boven komen. Bij deze draag ik de leiding over aan onzen William welke ik benoem als “Tijdelijk waarnemend Diensthoofd” bijgestaan door onzen Herman als Adj.w/n Leider. Het moet hen lukken om mij te vervangen daar ze de laatste tijd goed overeen komen. ‘K ga al mijn stafkaarten meenemen en een rechtstreekse t/f lijn aanvragen, zo blijf ik vanuit mijn ‘revisieplaats” in verbinding voor ’t geval er iets verkeert loopt (lees: stapt). Ons Annie vraagt zich af of ze in dit geval een “vervangingsman” kan aanvragen.
Tot later, laat het niet aan jullie hart komen, Hilaire.

Geen opmerkingen: