zondag 27 mei 2012

Trooz –“La Vesdre” – Nessonvaux – Tancrèmont – “La Hoegne” – Pepinster.

Uitnodiging:

Sorry voor het laattijdig berichten van onze oproep, zijn een paar uur terug thuis van een drie-daagse in Heuvelland (Kemmelberg en omstreken)
Heb de tocht nog niet in gedachten maar het schijnt dat we hoe meer we oosters rijden hoe meer kans dat het daar woensdag het rapste droog zal zijn ('t droge weer komt vanover Duitsland)

Stafkaart 42/ 7.8 en 49/ 3.4. Starten doen we ergens tussen Luik en Verviers en eindigen doen we in Pepinster.

Treinen : met den dubbeldekker (vertrek St.Niklaas om 06.29u) naar Brussel Noord en vervolgens met den I.C. komende van Oostende (vertrek Bru Nd om 08.06u) richting Eupen.
Ik zoek er morgen wel iets goed uit met veel afwisseling in de nabijheid van de Vesder en/of de Hoegne, beslissen doen we dan met zijn allen op woensdag morgen.
Nogmaals mijn excuses voor de late oproep, Hilaire


Relaas der feiten:
23 mei 2012


Gelukkig was het vandaag geen “woensdag stapdag”, bij meer dan dertig graden op de middag zou de tocht van gisteren gezien de moeilijkheidsgraad niet passen. Mooi…mooier…mooist! Als je het maar wilt zien en desnoods opsnuiven wat nu het geval was met het uitgebloemde “daslook” welke haar diepe geur in de natte bossen
verspreidde. Er mag niets bewegen, rieken of fel kleuren : niets ontsnapt ons al moeten we er naartoe klauteren wat ditmaal een spijtig vervolg had. Onze Etienne welke graag deze natuurverschijnselen vastlegt in beeld dacht dat zijn digital toestel nog rond zijn hals hing, pardoes daar lag het op de grond met nogal ernstige gevolgen voor het apparaat. Met tienen op pad, negen mannen en ons Francine welke nooit opgeeft.

Trooz –“La vesdre” – Nessonvaux – Tancrèmont – “La Hoegne” – Pepinster.

Relaas van de tocht: Tamelijk vroege start, om 09.35u van de L- trein gestapt te Trooz op de lijn Liège Gm naar Verviers Central. Onder de spoorlijn, een beetje verder links over “La Vesdre” om achter “Chateau de la Fenderie” en uit het rumoer het frisse bos in te klauteren langs smalle kronkelende paadjes tot het “reserve naturelle En Massouhé” boven het beekje “Ri des Chenaux”. Kwamen uit boven de steengroeve, nu naar de kleine woonkern En Gelivaux om daar na de eerste 150m klimwerk terug af te dalen naar de baan N61 en de “Vesder”, dit tussen Fraipont en Nessonvaux. Vijfhonderd meters op de baan blijven op weg naar de treinstopplaats Nessonvaux, de ijzeren passerelle over om de tweede felle kam over te steken langs “Domaine de Colonhè” naar het gehucht Trasenster om even buiten deze woonkern onze boterhammen op te eten bij een mooi vergezicht op “Bois de Fraipont”. Verse krachten opgedaan en uitgerust weer op pad om de niet ongevaarlijke afdaling aan te vatten naar andermaal “La Vesdre” welke blijft flirten met de spoorlijn (komt uit een 1200m lange tunnel, reeds uitgehouwen en in dienst in 1841 – “brugt” op korte tijd vijfmaal de rivier over – wij hebben dit allemaal kunnen bewonderen met als “decor” het dorpje Goffontaine) Via “trou Renard” mee met de meanderende waterloop, over het beekje “Rau du fond des Trois Bois” (scheidingslijn rand “bois de Fraipont” en “bois de Tancrèmont”) Eventjes gerust en gedronken om de steilste en hoogste kam van de dag te bekampen (van 130m naar 300m over een afstand van 1000m) Zuchtend en puffend boven gekomen aan de “Chap. du Vieux Bon Dieu de Tancrèmont” met een weids vergezicht richting Theux in de vallei van de “Hoegne” DAARVOOR DOEN WE HET !! Na “up” komt “down”, achter het “Domaine Militaire” met zijn “Ancien Fort” afdalend langs het gehucht Robônve en Poullou Fourneau om vanaf Sur les Villers een prachtig bosgebied door te slalommen met diep beneden ons “La Hoegne”. Nog één maal een gehucht door, Hauts Sarts genaamd om steeds links van de “Hoegne” maar nu dichterbij het water ons te laten leiden door de grote beek, onder de rotspartijtjes van “Chateau de Chalseche” tot op enkele honderden meters van het Centrum Pepinster (wat een afsluiter).
Wat daarna kwam was even goed, de goedlachse waardin was wel verwittigd, genoeg Orval in voorraad wat een luxe is dat de dag van vandaag. Zeker nu we getrakteerd werden door twee meestappers- verjaarders, onzen Eric en Michel ..en wij maar zingen en klinken van Hiep, hiep, hoera ..lang zullen ze geven. Leuk als je genoeg tijd hebt om na te genieten en niet gehaast je derde of vierde bolle glas mag nuttigen, kort samengevat: een superdag, Hilaire


Nabeschouwing I:
Hoi trippers van het spoor.


Wat een prachtdag je kan het je niet beter voorstellen. De treinen zo goed als op uur. Het weer was ondanks de voorspellingen uitmuntend. Een tripje om U tegen te zeggen uitgestippeld door de alom geprezen en vereerde GG met medewerking van ikke de PG natuurlijk. Het is wel zo (weeral) dat er bepaalde figuren rondlopen die niks in de pap te brokken hebben maar alles willen zeggen en dan ook nog de richting willen aangeven. De T2 hij heeft nu toch de moeite genomen om een kaart in handen te nemen en ja hij trekt er zijn plan wel mee met die oude versleten kaart. De T4 loopt wel mee met een goede kaart maar dan nog vindt hij er zijn weg niet op en loopt dus van grote armoede achteraan de groep. Ikke heb er hem dikwijls moeten op attent maken dat de plaats van kaartlezer vooraan de groep is maar dat gaat bij hem in dovemans oren. Die moet nog veel leren zulle. Ikke wordt natuurlijk weer als slaaf gebruikt zie maar foto 21, het zal ze nog zuur opbreken de kornuiten.
En dan zoals gewoonlijk Jack en Russel ze zijn de eeuwige laatsten, maar Jack moet oppassen want er zijn kapers op de kust in de vorm van (Den Botter je weet wel hé) Frans die probeert Russel de beste vriend van den Jack op te vrijen en er zijn er nog bij wie hij dat probeert zie foto's 26-27. Enfin op elke trip is er wel iets te beleven, laat het ons zo houden.
En dan de afsluiter. Twee feestvarkens de T4 en Russel die elk onze kelen hebben gesmeerd met de bekende Godendrank. Ikke moet wel een grove fout toegeven, vorige week bij de aprés vergeten onze GG op de foto te zetten bij zijn traktatie hopelijk bij deze hersteld met foto 24 en het heeft hem deugd gedaan die godendrank dat zie je hé.
Volgende week wordt de trip uitgestippeld door de T2 we zien wel wat hij ervan terechtbrengt.

Geniet van de foto's en tot volgende trip.


Nabeschouwing II:

Er zijn van die dagen die niet snel vervagen (schoon he)! Deze week was er eentje uit het grote klassiekers boek. Treinen die reden waar ze moesten rijden, op de juiste uur en tijd, plaats op de trein (iedereen vlucht weg van ons). Een trip met alle variaties die we als stapper willen, niet te warm niet te koud als kers op de taart de eindklim waar je nog eens extra zuurstof voor kan binnen pompen en ten langen leste de bromberen achteraan om de aftocht te dekken. Op het einde een rustplaats met voldoende stappersdrank begeleid door een knabbeltje. Terug op uur en tijd, de bromberen zouden ervan in slaap vallen. Man, man, man de leider weze geprezen. Moge zijn aderen proper gekuist zijn en zijn klepke snel terug tikken als in zijn jeugd. Annie gij zijt geprezen.
Aan alle vitters ik wil niemand horen zeggen dat het nu te warm is! Zet u onder een boom uit de zon en kijk u de ogen uit, de dames zien er nog zo goed uit op zo’n zonnige dagen. Ze glimlachen zelfs als ze je ondeugende blikken zien, je kan er toch alleen maar naar kijken maar aankomen niet! Leve de zon, ik ga onder mijnen boom zitten aan een aperitief lurken, en dromen over mijn jeugd toen mijn ogen nog veel scherper waren.
De groeten en geniet!

Herman