zaterdag 13 juni 2009

Wandelen rond Houyet.

Uitnodiging:

Ben er deze keer extra vroeg bij omdat het voor de hand ligt, de volgende maanden gaan we de streek rond Dinant en de Lesse onveilig maken. Daar is een goede reden voor, met de bijkomende toeristentrein vanuit Namen naar Houyet met stilstand te Dinant, Anseremme, Gendron-Celles en Houyet zelf zijn we zeker dat we vroeg aan het stappen zijn, namelijk tussen 09.15u en 09.30u wat een luxe.
Over veertien dagen zijn we in Dinant vertrokken en nu opteer ik voor Houyet. Vandaaruit stappen we zuidwaarts in een grote lus om terug te keren naar ons vertrekpunt Houyet.
Stafkaarten : 59 / 1.2 en (één hoekje maar) 58 /3.4
Treinuren :
- Met "den dubbeldektrein" van St niklaas vertrek om 06.30u naar Brussel noord met vertrek te Sinaai om 06.38u, Lokeren om 06.44u, Dendermonde om 07.08u en aankomst te Bru/nd om 07.30u
- Vertrek te Brussel noord om 07.42u met E.C. Vauban naar Namur aankomst 08.39u.
- Vertrek te Namur om 08.47u met de I.C.T.(kayaktrein naar Houyet) aankomst 09.30u.
(Gelieve deze treinuren bij te houden dan moet ik ze niet telkens vermelden, danke.)

Nog een goed weekeinde gewenst en tot woensdagmorgen, Hilaire.


Relaas der feiten:
10 Juni 2009


We zijn er aan begonnen : de streek beneden Dinant aan de Maas, tot de Franse grens, en, langs de Lesse met zijn vele bochten en steile valleien tot ver onder Houyet. Goed voor een tiental woensdagen.

Voor degenen die graag volgen op de kaart :
53 / 3.4 en 7.8—54 / 1.2 en 5.6—58 / 3.4 – 59 / 1.2.
Wat de G.R. betreft : 125 , 126 , 129, doorkruisen alleen Dinant en G.R. 575 , 577 , lopen langs Houyet.
Geef nog eens voor de laatste maal de treinuren om te starten in Anseremme, Gendron-Celles of Houyet : St niklaas vertrek om 06.30u met “den dubbeldekker” naar Brussel noord aankomst 07.30u.
Verder met de E.C. Vauban te Brussel nd om 07.42u naar Namur met aankomst om 08.39u en aldaar vertrek om 08.47u met de I.C. Toerist (kayaktrein) naar één der bovenvermelde stopplaatsen.
Bijgevolg zijn we tijdig op pad en moeten we geen tandje bijsteken om ons vooropgestelde parcours af te leggen zoals verleden woensdag het geval was. Ga toch maar een naam noemen, ‘t was vriend Herman (zonder z’n Spaanssprekende furie) die het nodig vond om via Gent te sporen en bijna ons vooropgestelde ( of toch gedeeltelijk) programma in de war te sturen. Mijn meestappers hebben me tijdig kunnen bedaren of het was ontaardt in… .Drie kwartuur later dan voorzien aan onze trip begonnen.

Relaas van de dagtocht : Aan de Lesse te Houyet vertrokken om 10.20u, de samenlopende G.R. 126, 577 genomen. Toch maar ons regenkledij over getrokken om onder het druppelend groen van het dicht bos ( “fond d’Irou”, “Li Spinette”, “Su Belhè” en het beekje “rau de Romoine”) zes kilometer verder en bijna tweehonderd meter hoger aan te komen aan “Chapelle Notre-Dame de la Salette”. Op die hoogte de vele graanakkers van de Famenne kunnen overzien, en , het was daar feller beginnen regenen. De foto’s van vriend Eric, Jacky en William getuigen van ’s morgens regen en ’s namiddags zonneschijn en tamelijk warm. De drukke baan Houyet – Feschaux even langs, deze verlaten om naar het rustig dorpje Mesnil-Eglise te stappen. Verder naar het 100meter lager gelegen ons dorpje Wiesme. Intussen geen neerslag meer, daar op het dorpspleintje, tegen de spoorlijn aan, een p.n. plaats te bezetten om te middagmalen. Tijdens het binnen knabbelen van ons “boke’s” een paar zware goederentreinen zien voorbij denderen, wat moet een gepensioneerd spwgman meer hebben.
Opgedroogd en verwarmd door de zonnestralen nu naar het “bois du ROI” om de G.R. na 11km te verlaten. Het moet gezegd, de nieuwe kaarten op schaal 20.000 editie 2005 zijn perfect bijgewerkt. Met samen vele tientallen jaren ervaring, vriend William meer dan dertig jaar, is het leuk en voor ons een koud kunstje om zelf iets uit te zoeken dat de moeite is, het is nog gelukt ook. Via het “bois du Roi” naar “bois Madame” en “tienne do Hé”, langs het beekje “rau Godelet” en slijkpaadjes naar “Le Bultia” en het gehuchtje Petite Hour. ’T Was genieten, vijf kilometer langs smalle modderpaden (kan nie anders met de regen), en een verscheidenheid aan bosbeplanting. En dan, de allerlaatste vijf km. langs de groene weilanden aan de Lesse, via de oude spwgbedding van de lijn Jemelle-Houyet, tweemaal de Lesse over om te eindigen, niet zonder onze modderlaarzen te kuisen, daar waar we begonnen waren,Houyet. Het doet deugd als je van bijna iedere meestapper een schouderklopje krijgt voor de toffe stapdag.
Pal aan het station de vernieuwde taverne-restaurant “le Charlemagne” uitgekozen en “goedgekeurd”, ruim, proper en met een grote veranda. Te doen bij de volgende gezamenlijke clubuitstap, voor wanneer?, wacht nog steeds op een datum!!.
Zoals hierboven aangehaald ontvangen jullie van mij geen “oproep” meer voor woensdag 17 juni, sporen terug richting Houyet!
Tot woensdag en nog een mooi week-end, Hilaire


Natrap:

Waar is de tijd dat er gedege en vriendelijke leiders waren, welke een verdwaalde reiziger konden opvangen met een vriendelijk woord en een schouderklopje? Blij waren ze dat ge er toch bij wilde zijn!
Kijk en je zal mij zien wenen om zoveel onbegrip, luister en je zal mij horen knarsertanden van miserie! Maar hier "en plain public" kan ik hem zijn zaligheid geven. En mijn Spaanse furie, zou hij best niet in de weg lopen nu!
De treinen op uur behalve eenen! Voorziene trein afgeschaft. (mijn schuld zeker, moet maar via Lokeren rijden baba)
Ik ga er mij niet dik in maken, dun is de mode.
Hij zou graag veel punten hebben, pfffftt. En dat na zoveel onbegrip!
De drank achteraf was goed (te duur en geene kaas).
Niet getreurt en verder gestapt tot volgende week!