zondag 7 augustus 2011

Bertrix – Semois – Ardoisières – Bertrix

Uitnodiging:

Merde... merde... merde… ze maken het ons niet gemakkelijk, vroeger vertrok de trein vanuit Dinant naar Brussel op uur + 18' maar nu uur + 14'. Bijgevolg kan de aansluiting niet verzekert worden.. tec-bus komt toe om 18.14u en zouden we moeten wachten tot 19.14u. Laat ons voorlopig Maredsous opzij leggen. Ik geef jullie de andere mogelijkheden om uit te kiezen richting Maredsous (woensdag op de trein).

Niet treuren, er nog zoveel mooie plekjes die (nog eens) de moeite waart zijn.

Reeds lang geleden dat we nog eens begonnen en geëindigd zijn in Bertrix.
stafkaarten 64 / 7.8 en 64 / 5.6 en 67 / 1.2 en 67 / 3.4.

Treinuren : met den dubbeldekker vanuit St Niklaas (vertrek om 06.29u) naar Brussel Nd en vervolgens met den E.C.Vauban naar Libramont en een klein ritje met het dieseltje tot Bertrix.(aankomst 10.00u)

Bij de warmte die ze voorzien op woensdag heb ik gekozen voor veel bos, 't zal weer een topper zijn, Hilaire.


Relaas der feiten:
03 augustus 2011


Nogmaals een bijna gans rijtuig 1è kl. voor ons alleen op de E.C.Vauban tussen Brussel Nd en Libramont, gezellig met z’n achten in de laatste wagon van een lange sliert richting Luxemburg en Zwitserland.. en weeral eens alles stipt op uur (geloof nooit de media). Had willens mijn stafkaarthouder vergeten, ze moeten maar op eigen “stapvoeten” staan, zolang ik de tocht maar mag blijven uitstippelen.
Langs natuur en industriële archeologie, met name “Au Coeur de l’Ardoise” (“het hart van de leisteen”).

Bertrix – Semois – Ardoisières – Bertrix.

Vandaag soms nattig maar gans de dag zwoel warm, liters vocht verloren onder ons plakkend regenkledij.


Relaas van de tocht:
Vertrek Bertrix station 10u, wij van het dieseltje en meteen zuidelijk langs het spoor mee naar de oude watertoren en zo het naaldbos in van “Nouveli des Loups”, vanaf daar een ganse dag bos. Door het “bois de Babinai” ons laten zakken naar de Pont de Blanche, de bedding van de oude spoorlijn 163 langs het riviertje d’Aise. Beneden ons het “Domaine de la Morèpire”, de laatste ondergrondse leisteengroeve nu als “Museum van de Ardoisières” (naam van de ontgonnen leisteen aldaar). Deze spoorbedding is volledig uitgehouwen, met aan de ene kant de steile leisteenrotsen op het zuiden gericht, vol bloemenpracht. (zie mooie foto van “vlasleeuwenbekje” – met dank aan onze beeldjesschieter William) In WO I gebruikten de Duitsers de spoorlijn voor de bevoorrading van het front te Verdun, ook voor de afvoer van hun gewonden, “Het bloed zijpelde uit de wagons…” Na WO 1 braken de Fransen hun sporen op en het Belgisch traject Muno – Herbeumont – Bertrix werd afgebroken in 1968.(lees meer daarover in onze vorig “relaas” van 18 Feb. 2009 op ons blog “Spoortrippers”) Deze bedding, nu wandelweg “Voie Lente” genaamd, volgen tot waar de N884 onder de spoorwegbedding loopt. Nu klimmend langs een smal paadje naar een zoveelste kapelletje Sint Barbara / Sainte Barbe (alle kapelletjes aldaar ter ere van de Patrones der mijnwerkers). Met de zegen van deze Heilige (onthoofd door haar vader) onze brooddoos leeggegeten. Nu met volle overgave naar het keerpunt van de dag “Roche aux Corbeaux”, hoog boven een Semois- meander en niet veraf van Herbeumont. DAARVOOR DOEN WE HET. Terugweg noordwaarts, ons laten zakken naar de vallei van d’Aise, de baan N884 over, om terug aan een klim te beginnen naar “Le Cul du Mont”, langs de “Côte du vieux Pasai”, een zeer mooi stiltegebied. Daar een ganse tijd boven op de kam gebleven, langs “La Bênie”, als het kon de verharde weg vermeden om langs vochtige smalle wegeltjes te slenteren. Door het “bois Chêne Fleurette” tot het “Arboretum” van Bertrix, immer noordelijk, door het “bois de la Haie” tot in het zicht van de I.C.camping van Bertrix. Na vijf uur dan toch uit het zuurstofrijke woud om het stadje Bertrix vóór ons te zien liggen. Langs een laatste “Chap. Ste Barbe” nog een goeie twee kilometer in open veld tot het station van Bertrix.
Heel veel lichaamsvocht en calorieën verspeelt, als recuperatie – simpel – door het beste aller bieren te drinken..Orval.. liefst één om het halfuur. Hadden gelukkig 90 minuten over om de trein huiswaarts te nemen.
Prijsvraag: hoeveel keer hebben we een Orval bestelt? Mail je antwoord naar www.spoortrippers.be (wanneer je drie hebt geraden mag je volgende woensdag meestappen) Hilaire

Nabeschouwing I:
Hoi mannekens.


Vandaag van het wandelfront niet veel nieuws. Alles is rustig verlopen en het regenweer heeft ons niet teveel gepest. De grote Goeroe
had natuurlijk zijn beschermhoesje voor zijn......kaarten (wat had je anders gedacht) vergeten, dus moesten zijn beide adjunkten het maar klaren en of ze het goed gedaan hebben ja hoor vraag het maar aan de medestappers, vlekkeloos door het grote dierenbos gestapt zonder te missen subliem is dat al moet ik het zelf zeggen.
Wat de strijdbijl betreft, hij heeft ze (nog niet) begraven in zijn tuin maar spreekt er van om ze uit te rusten met een steel van bamboe en te verpatsen aan de hoogst biedende je moet maar durven zeg!!!
Ook heeft Jack er een nieuw vriendje bij, de bionische man, dat zal Russel niet graag horen, en ze konden blijkbaar goed met elkaar opschieten (als de kat van huis is dansen de muizen).

Veel kijkgenot en tot volgende trip.

William


Nabeschouwing II:

Hallo beste lieve lezer(es)
Weer veel stappers aanwezig, het moet zijn dat ze het graag doen zeker. Ik vraag mij af of ze het doen om op de trein te zitten niksen, of voor het stappen in gezelschap, of om na het stappen er nog eens over te kunnen klappen, of zuiver en alleen voor de drank? Moest ik niet beter weten, ik zou er ook een prijsvraag over kunnen stellen! Maar onze grote tjiftjaf is mij voor geweest en de prijzen zijn op.
Grote afwezige Patje (zogezegd overslapen) schrik ja! Het was een uitgelezen wandeling om hem van zijn aardse pijnen af te helpen. Zie de foto’s van diepe ravijnen, natte en gladde ondergrond. Je zou hem zien vliegen. Maar vergeet niet Patje de bijl is nog niet begraven en snakt naar jou!
Jullie verwachten natuurlijk dat ik ook vandaag mijn goede vriend W verder de grond in ga boren, ik vindt één boring per dag echter voldoende. Kwestie van nog stappers over te houden en zolang als zijn steekpenningen blijven binnenkomen, zullen er andere rare vogels hun vleugels bijgeknipt worden.
Ziezo, het ga jullie goed en op hoop van weersverbetering.
Herman