zondag 29 augustus 2010

Maasmechelen - Zutendaal



Uitnodiging:


Verleden jaar is de wandeling naar het "Nationaal Park Limburg" in de smaak gevallen, daarom dat we woensdag eens terug naar ginderachter reizen.
Toen zijn we vertrokken en geeindigd in Zutendaal (gehucht Bessemer), nu gaan we eerst met de bus richting Maasmechelen om te starten met stappen tussen het "Mechels bos" en de "Mechelse Heide" (afstappen aan home Koningin Fabiola - Herberg Salamander).
De bedoeling is om door de reservaten te trekken, met de "Ecoduct" mee over de Autostrade om zo op het pad te komen van verleden jaar bij de terugweg om te eindigen in de omgeving van het gehucht Bessemer te Zutendaal.

Beschik over stafkaart 26 / 5.6 (maar één nodig) Wie een wandelkaart heeft van die streek, of er één kan bemachtigen, kan ze meebrengen.

Nu nog de treinuren : Van onze kant, Beervelde 06.37u, Lokeren 06.43u, Sinaai 06.50u en St Niklaas 07.00u : met de L-trein naar Antwerpen- Berchem met aankomst in Berchem om 07.23u. Aansluiting naar Hasselt om 07.36u om daar de trein te nemen naar Genk (trein die de Familie Thys zal meebrengen) met aankomst te Genk om 09.10u waar we tijd hebben tot 09.36u om op de bus te stappen.

Hopelijk krijg ik gemotieveerde stappers mee, tot woensdag, Hilaire



Relaas der feiten:
25 augustus 2010




‘t Was een jaar geleden, ditmaal op het juiste moment, de struikheide in volle paarse kleurenpracht. Naar de driehoek Genk – Maasmechelen – Zutendaal.

Voor je dit verslag leest zou je beter eerst naar de vele prachtige beeldjes kijken welke Dany, Etienne en William voor ons gekleurd hebben. Pas dan kan je begrijpen hoe mooi en belangrijk dit vele vierkante kilometers groot natuurgebied is voor alles wat leeft en groeit. (Mens, Fauna en Flora)
Eerst een beetje voorgeschiedenis, wij leren graag wat bij: Tijdens de laatste ijstijden is dit gebied, hoogte tussen 50 en 100m., opgebouwd uit puin die de Maas meebracht van de Ardennen (bodem volledig opgehoogd uit keien – ook tonnen wegende blokken zwerfstenen genaamd) De groeves die ontstaan zijn door de winning van deze grindlaag met daaronder de “kwartszandlaag” (helder wit fijn korrelzand). De eerste nederzettingen kapten het oerbos voor de aanleg van akkers. De uitgeputte akkergronden werden verlaten en evolueerden naar heide. Naast droge heide op de landduinen en natte heide op vennen en venen zijn er de naaldbossen, vroeger aangeplant voor stuthout steenkolenmijnen, nu geleidelijk omgevormd tot meer natuurlijke bossen. Het beheer, in handen van Agentschap “Natuur en Bos” zijn goe bezig…!!...en wij genieten ervan!!.

Deel 1 tocht: Mechelse Heide . Klimmend naar hoogste punt met panoramisch zicht en oriëntatietafel. Hier krijg je een duidelijk overzicht tientallen kilometers in het rond en ook de enorme grind- en zandgroeve in ontginning onder ons. Van deze hoge landduin afzakkend naar de 40m lager gelegen snelweg E314-A2 met de onvermijdelijke lawaaihinder.

Deel 2 tocht: Ecoduct en oude zandgroeve Kikbeekbron. Vóór de noen nog eens een mooi zacht klimmetje, gaan zoeken naar de “Ecoduct” over de snelweg (eens het mailtje van onze Herman openen om een beter gedacht te hebben van deze “ingreep” – enkel oversteekplaats voor dieren – niet voor de recreant) Daarna een prachtige pic–nic plaats uitgekozen met een mooi heidegebied beneden ons… zalig vertoeven in volle zon op een zuidelijk gelegen duinheuvel. ‘K had m’n goesting gekregen om naar de “Ecoduct” te gaan, maar om de met veel water ondergelopen oude zandgroeve door te trekken werd afgewimpeld (enkel de onpare jaren zeggen ze). We hadden dan toch nog geluk, onderweg door de heide met verscheidene vennen (heideplassen). Noorse fjordenpaarden die in halfwilde toestand al grazend meer variatie aanbrengen op het heideterrein. Onze Karel heeft een gekwetst paard van haar opdringerige “wondvliegen” verlost met een gepaste wondzalf…vliegen weg en dank je Karel en .. de met water ondergelopen oude zandgroeve mag niet rondgegaan worden van 1 maart tot 30 juni = broedseizoen van zeldzame nestvogels o.a. roodborsttapuit. Mee met de kikbeek, zuiver snelstromend watertje met vele visjes (15 cm groot), naar het laatste gedeelte.

Deel 3 tocht: Heidegebied “Onder den berg” en natuurreservaat “Zijpbeek”. Hadden al het moois nog niet gezien, eerst door een dicht sparrenbos met niet al te schuchtere reeën in ons gezichtsveld en op fotoafstand, de flits deed hen wegrennen. Nog maar eens een paarsgekleurde heide door, konden ons uitleven langs de smalle kronkelende paadjes, naar een zandrug met beneden ons de “Zijpbeek”. Begonnen aan de laatste drie kilometers van een tocht die ieder van ons heeft bekoord. Aankomst in het gehucht Bessemer (Zutendaal), 10 minuten vóór vertrek van de lijnbus 45 naar Genk station.
Met acht dorstige maar contente heidestappers naar Hasselt gespoord om met volle teugen na te genieten van de prachtige en leerrijke stapdag. Wekelijks zoveel klanten = dat moet je verdienen. Tot kijk, Hilaire



Nabeschouwing:



Onze jaarlijkse trip naar "de Limburg" zit erop. Het is altijd een beetje op eieren lopen in de omgeving van mensen welke al zingend hun zegje doen.
Rare jongens die Limburgers.
Schoon vrouwvolk daar in de Limburg dat wel, onze voortrekker stormde letterlijk op een zestal af. Hij mocht in hun bureau binnen maar kreeg de gewilde kaart niet. Zeker te lang zijn blik laten rusten tussen de heuveltjes van Erica.
Rare jongens die meisjes uit de Limburg.

Als toemaatje krijgen jullie de integrale tekst over de zin van de ecoduct. Heerlijk gepikt uit "De Standaard" door jullie reporter op gevaar van deportatie naar "de Limburg"
Rare jongens die reporters.


MAASMECHELEN - Niet alleen vossen en marters, maar ook reptielen en tientallen andere dieren maken gretig gebruik van de twee Vlaamseecoducten. En doordat een OUD-HEVERLEE veilige overtocht aanrijdingen van auto's met grote zoogdieren voorkomt, sparen de dure bouwwerken ook mensenlevens.

Een ecoduct - of ecopassage of wildbrug - is een constructie die de fauna van de ene kant van een verkeersader veilig naar de andere kant loodst. Ze worden aangelegd om natuurgebieden die van elkaar afgesneden zijn, opnieuw te verbinden, ontsnippering heet dat. Het geeft de dieren meer leefruimte, en moet voor contact tussen populaties zorgen.

In het met wegen bezaaide en versnipperde Vlaanderen zijn dergelijke verbindingen meer dan welkom. Nederland en Frankrijk hebben er tientallen.

Al bestaan er meer manieren om aan ontsnippering te doen - je kunt ook tunnels, kokers of duikers aanleggen -, de bouw van een ecoduct is wel de meest opvallende. Het gaat ook om dure projecten. Aan de Kikbeek hing een prijskaartje van 4,6 miljoen euro, de Warande kostte 2 miljoen. De Munt (60 meter breed, 100 meter lang) kost 12miljoen, spoorwegnetwerkbeheerder Infrabel en de Vlaamse overheid betalen ieder de helft.De constructie in Loenhout was meer dan ooit nodig nadat er ter wille van de hogesnelheidslijn een betonnen muur door het landschap was getrokken.

Camera's en bodemvallen

Maar het is geen weggegooid geld, bezweert Jorg Lambrechts van het studiebureau Arcadis, die in opdracht van het departement Leefmilieu, Natuur en Energie (LNE) van de Vlaamse Overheid de monitoring van de wildbruggen deed.

Hij gebruikte een tiental methodes, waaronder camera's om de passanten te filmen, zandbedden en inktplaten om hun sporen te zien, en bodemvallen om kevers en spinnen te vangen.

De oogst was meer dan bevredigend. Op de Kikbeek werden tientallen beelden gemaakt van everzwijn, vos, haas en ree, ook hermelijn en bunzing kwamen langs. Op de Warande was de steenmarter een trouwe klant.

'Dergelijke grote dieren spreken tot de verbeelding, maar het belang van zo'n ecoductzit in de kleinere dieren: reptielen, amfibieën, ongewervelden', zegt Lambrechts, 'zo hebben we op Kikbeek de gladde slang, de heidekikker en de rugstreeppad aangetroffen. Drie kwetsbare soorten die hoog op het beschermingslijstje staan. De pad plantte zich zelfs voort op de brug. Resultaten waarvan we dachten dat ze tien, vijftien jaar op zich zouden laten wachten.'

Ook vleermuizen, alvast de lichtschuwe soorten die laag vliegen, vinden hun weg naar de ecoducten, die ze als oriëntatiepunt gebruiken. Zo werden de franjestaart en de watervleermuis in Maasmechelen gespot en de bosvleermuis op de Warande.

Genetische uitwisseling

Eén ding staat buiten kijf: de bruggen worden frequent gebruikt. Het bewijs dat deecoducten tot genetische uitwisseling leiden, is echter niet geleverd. Dat wringt bij de aanhangers, maar studies om dat aan te tonen zijn (te) duur.

'Maar er is niet alleen de ecologische impact', zegt Lambrechts. 'Op de steenweg door het Meerdaalwoud gebeurden veel aanrijdingen van auto's met zoogdieren, waarbij soms zelfs bestuurders omkwamen. Sinds de Warande openging, is het aantal ongevallen met dieren tot bijna nul teruggevallen. Als je weet dat een mensenleven op 2miljoen euro gewaardeerd wordt, dan is zo'n ecoduct snel terugbetaald. De Warande wordt bovendien ook recreatief, door ruiters, gebruikt.'

De Munt zou in september afgewerkt zijn en eind november plechtig opengaan. En er zijn nog ecoducten op komst, meldt LNE. De Warande krijgt in 2011 een kleiner broertje. En de Vlaamse overheid en de Nederlandse provincie Noord-Brabant zijn van plan om samen een dierenbrug te bouwen over de E34 in Postel. Die zou tegen 2013 overeind staan. Ingrepen rond de Brusselse Ring in het Zoniënwoud worden bestudeerd.

De groeten en blijf zingen!