zondag 21 maart 2010

Hergenrath (droogland)

Uitnodiging:


Verandering van spijs doet..eten, verandering van streek doet..stappen!!. Gaan nog eens onbekende oorden opzoeken, vanuit de stopplaats Hergenrath op de lijn Luik - Aken (vóór de Duitse grens) op verkenning naar het "Dreiländerblick" (350m.) in het Aachener wald, juist over de grens. (niet verwarren met "Drielandenpunt Vaals".) Daarna terug afzakken naar de vallei van "Die göhl, La Gueule" (200m.)

Met de stafkaart 43 / 1.2 en helpende informatie kunnen we weer een boeiende stapdag beleven. De bedoeling is om terug de trein te nemen in het grensstation Hergenrath. Weer z'n uitstap waar we van houden , afwisselend door bos en langs weidepaadjes, op en af en af en toe een dorpje of gehucht door...bij zulk een Lentetemperatuur...winterkledij in de kast opbergen.

Treinen : met den dubbeldekker, vertrek te St. niklaas om 06.30u (Belsele om 06.35u) rechtstreeks naar Brussel noord en vervolgens met de I.C.Oostende - Eupen (vertrek Brussel nd om 08.06u)

Voor de gezondheid...DAARVOOR DOEN WE HET !! Lui wordt je vanzelf, daarvoor moet je niet uit je zetel komen.
Tot woensdagmorgen, Hilaire en zijn helpers.



Relaas der feiten:
17 maart 2010



Toch tevreden dat we deze tocht ondernomen hebben, alleen, als we nog eens naar ginder trekken, ons voorzien van een goede stafkaart in deze Akense bossen. Het “Aachener wald” is zeker de moeite waart om door te trekken. Een oud gemengd woud vol met kriskras kleine paadjes door elkaar. De heuvels volgen elkander vlug op en hebben allen een naam. Afgestapt in het nieuw aangelegde onbewaakte grensstation Hergenrath, van het oude “gare de frontiére Principal” Herbesthal is er nergens geen spoor meer. Zij die als Milicien met den DVT /TPJ van of naar Duitsland spoorden zullen zich dat nog wel herinneren.

Relaas van de tocht : Begonnen met stappen op twee kilometer van de Duitse grens, rechts van de spoorlijn 37 naar Aachen Hbf direct het bos in op zoek naar de grenspaal 974 om daar de goede richting te zoeken naar het uitzicht van “Dreilanderblick” op 350m. hoogte. Op de kam gebleven om een drietal “grafheuvels” langs te stappen, de foto’s van Etienne, Jacky en William verduidelijken deze grafkelders van v. Christus. Al zakkend naar de spoorlijn 37 welke gans vernieuwd en in een bredere bedding wordt gelegd om de HST te laten voorbijrazen, waar ze ook bezig zijn een tweede tunnel te graven naast de bestaande. Na het boterhammen eten van het “Aachener wald” naar het “Preuswald”, nog steeds op Duits grondgebied. Op een oude spoorwegbedding richting Belgenland naar grenspaal 1000 en door dichte struinen naar gr 51( grenspaal van het vroegere Neutraal gebied Neu- Moresnet ) Nu nog meer slalommend en zoekend om uit te komen aan de bekende goederenspoorlijn 24 Montzen – Aachen west. Daar lag het aan ons voeten, Kelmis ( La Calamine ) aan de ene kant en de fameuse 1150 lange spoorwegbrug van Moresnet aan de andere kant. ( gebouwd op 22 pijlers – 50m afstand – met als hoogste pijler 52m. – daarop recent een ganse vernieuwde ijzeren constructie voor dubbelspoor. Zijn afgezakt in de vallei van het riviertje “Die Göhl – La Gueule” om nog meer het imposante van dit formidabel kunstwerk te aanschouwen. Deze waterloop twee kilometer gevolgd, deels langs nogmaals een oude spoorlijn van Moresnet naar Kelmis ( meer daarover bij de toemaatjes ). Kenden nog goed onze weg omdat we in 2008 hier geweest zijn (mooie plek). Nu door de weilanden, langs draaihekjes, naar het “Eyneburg Schloss” waar nu Middeleeuwse spelen worden georganiseerd. Voor de laatste maal over het meanderende riviertje om de dorpskom Hergenrath te bereiken.

Een plaatselijke schone had ons ’s morgens aan het stationnetje overtuigd dat er een drankgelegenheid was aan de kerk…man…man…man…misère…!! De “drankstubbe” gesloten op “Mitwoche”…daar stonden we dan, eens goed gevloekt en al slenterend naar de één kilometer verder gelegen stopplaats. Daar maar wachten, gelukkig in het lentezonnetje, geen goesting om ergens onze treinreis te onderbreken, wij droog naar huis waar ze verschoten van onze vroege thuiskomst…halen de geleden schade nog wel in.
Toemaatjes :
1) oude spoorwegbedding van het vroegere station Herbesthal (kwam van Aachen sud) naar Moresnet en Montzen = aangelegd in de eerste WO door de Duitsers om de snelle bevoorrading van hun troepen, na WO II uitgebroken.
2) Industrielijn van Moresnet, langs de “Gueule” naar Neutraal-Moresnet, nu Kelmis (la Calamine) Eindigde in de industriële installaties van “la Vieille Montagne” (zink en loodontginning)
3) De grote spwgbrug van Moresnet is gebouwd in de WO I door de Pruisen om de snelle bevoorrading en omdat Nederland neutraal gebied was en men bijgevolg niet over den “ijzeren rijn” spoorde.
4) Neutraal-Moresnet, door een “vergetelheid” van de cartografen van het Congres van Wenen (1815) ontstaan, is er in geslaagd om zijn onafhankelijkheid te bewaren tot einde eerste WO, nadien definitief België met naam La Calamine.

Zeer belangrijk bericht : In overeenkomst met onze “gastheer” Karel en zijn “gastvrouw” Anita gaan we drie dagen logeren in hun “vakantiehuis” te Hastiére. De meesten onder ons hebben reeds ter plaatse geweest en de mooie plek en uitstekende verblijfsmogelijkheden gezien : Laat deze gelegenheid niet voorbijgaan. Maandag 14, Dinsdag 15 en woensdag 16 Juni 2010. Iedereen van onze groep (met Partner) wordt uitgenodigd, ook zij die niet kunnen meestappen zijn welkom, de planning en het volledig programma zal later meegedeeld worden, Maak dat je er bij bent !! Nu aanduiden op je almanak en een mailtje zenden voor deelname.
Tot volgende oproep voor Woensdag, Hilaire


Nabeschouwing:


Er zijn zo van die dagen, dagen dat je beter niet uit bed zou gekomen zijn, dagen die in je geheugen gegrift blijven, voor eeuwig en drie dagen!
- Karel was terug na lange rugtrubels, wat goed was! Zat er wel door op het laatst en dat is geen schande.
- Duitstalig landsgedeelte, brrrr, rare jongens die Duitsers, ze zien er raar uit lopen in rare kleren en spreken een eigen taal brrrr.
- Gedropt in het hol van Pluto (Hergenrath). Ik ben zeker, daar is ons Heer hier nog niet geweest.
- Op het eerste zicht geen drankgelegenheid in de nabijheid, op het tweede zicht en bij navraag zou er toch een bistro zijn, maar of het open is groot?
- Goede vibratie's bij ons leidinggevend duo. We hadden het moeten weten, eens vis altijd mis! Opsluiten die handel, sleutel weggooien (of aan mij geven) en voor de rest vergeten.
- Tweede in bevel had nog een kaart bij van voor de tijd dat de beesten nog konden klappen. Heeft ze niet durven bovenhalen, die kaart zou spontaan uiteen kunnen vallen bij het zien van zonlicht!
Ik ga stoppen, of mijn aperitief smaakt mij niet meer en dat zou zonde zijn.
Laat de lentekriebels maar binnen en denk dat je 20 bent.

Groeten